divendres, 4 de març del 2011

Vostè té dret a vot

Avui m’ha sonat el telèfon. “Bon dia, la truco des de l’Institut d’Estudis Andorrans, per fer una enquesta sobre la situació política.” “Molt bé.” “Comencem. Vostè té dret a vot, veritat?” “Doncs... no.” “Han de ser les persones que tenen dret a vot.” “No l’hi puc ajudar.” “Doncs, adéu.” “Adéu”.

No sé per què, em sap greu. No és que habitualment m’alegrés de no tenir dret a vot a Andorra, però en altres situacions, me’n surto. L’altre dia estava parlant de la política amb una amiga que s’hi ha dedicat durant molts anys, i ve el seu home i li diu: “A ella que li expliques, si no vota ni res...” L’amiga, confosa, diu: “Sí que vota.” I jo, és clar, em giro al marit i dic: “Vostè tranquil, jo no voto, però sóc agitadora social.” I ell es va anar, tot feliç. És molt bon home, l’Antoni: em cau bé.

I no us penseu: no tenir dret a vot a Andorra també té avantatges. Per exemple: tinc un amic que treballa al Govern i votarà el PS. No pot imaginar com es pot votar una altra cosa. A la gent que tenim en comú els amenaça que els retirarà l’amistat si voten algú altre. La gràcia és que em sembla que el mateix senyor, fa dos anys, era un liberal convençut. Li sorprenia que algú no ho fos. En fi: és un sol d’home i suposo que li va molt bé la feina. Ara bé, tots els que són de la colla, si pensen votar Antoni Martí, s’ho callen per si el cas.

Jo, en canvi, puc escoltar la propaganda de tots i ningú no em treu l’amistat. És com si votés en blanc: estic amb tots i contra tots. Al cap i a la fi, no és que sigui apàtrida: tinc dret de vot a l’altre lloc, tot i que no l’utilitzo. Però m’hagués agradat dir la meva, ni que fos a l’enquesta de l’Institut d’Estudis Andorrans. ¿No haurien de demanar també l’opinió dels residents, si han consentit participar en l’enquesta?.. L’actualitat política no es redueix a predir qui guanyarà. Suposo – n’estic segura – que l’enquesta no es limitava a la pregunta "¿per qui votarà vostè?".. M’hauria agradat sentir en què consistia. Haver-los mentit que tenia dret a vot.

(Publicat al Fòrum.ad el 4 de març del 2011)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada