Fa dies que llegeixo sobre Viena: i avui t’explicaré una història
austríaca, llunyana. L’any 1775, l’escultor de la cort vienesa Franz Xaver
Messerschmidt va ser acomiadat de la posició de professor ja que patia una
malaltia mental. Molt disgustat per la decisió de l’Acadèmia, l’artista va
marxar de Viena i finalment es va instal·lar a Bratislava (que en aquell moment
es deia Pressburg). Allà va esculpir una seixantena de caps de bronze que ara
es consideren la inspiració històrica dels expressionistes. Són magníficament
esculpits: el conjunt representa la seva obra mestra. Es creu, però, que per al
mateix autor l’interès principal d’aquest treball creatiu era de caire
exorcista. Tenia la creença que el fet de captar l’expressió dels esperits
malignes que el torturaven l'ajudaria a superar la seva influència demolidora,
i ajudaria víctimes d’atacs dels dimonis semblants que es trobessin en la
mateixa situació. Un dels historiadors d’art que s’ha dedicat a l’estudi dels
caps de Messerchmidt, Donald Cuspit, escrivia, l’any 2010, que per a l’artista,
la seva bogeria va significar una mena d’alliberament. Esculpint les ganyotes
de patiment, el model de les quals era la seva pròpia cara, va arribar a
expressar el seu Veritable Jo, convertint els seus dimonis en muses.
Tot això és molt bonic i molt discutible. No té cap gràcia perdre l’ús de
la raó. A més a més, és altament probable que el veritable jo de molta gent
només serveixi per ferir els seus potencials lectors. Els llibres que estan de
moda últimament ens ho ensenyen. Agafem, a tall d’exemple, la trilogia
best-seller de Cinquanta ombres de Grey que, en les paraules de Montse
Ronchera, - i us aconsello confiar-hi plenament, - tracta de “la iniciació
sexual d’una noia verge en mans d’un sadomasoquista”. Tanmateix... si
l’aspiració a lliurar la pròpia voluntat a un maníac irresponsable és la manera
d’excitar les imaginacions cansades de la normalitat quotidiana, no s’hauria
d’ignorar: posats a exercir una perversa forma d’exorcisme, tal vegada n’hem
d’escriure, escriure fins a que no n’estigui fart i decebut el pobre públic.
Un dels grans russos, Lev Tolstoi, deia que qualsevol artista té
l’obligació de revelar quin és, per a ell, el sentit del món. Si no el revela,
no és cap artista. També recordo que ho va dir, en altres paraules, Andrei Bitov: no
cal preocupar-te per les glòries dels altres; no cal que et sentis tímid perquè
penses que ets menys que ells. No hi ha un més o menys a l’art. Si trobes
els mitjans idonis per poder-te expressar tal com ets, ja tens la feina feta.
Però l’art només existirà si algú el mira; un llibre no tindrà destí si ningú en fa cas. És evident que el món és ple de gent que s’identifica amb els
personatges d'E.L. James: reconeguem que és un llibre digne dels seus lectors.
Potser en tots nosaltres viu una mena de senyor/senyoreta Hyde, una
personalitat cruel i submisa, salvatge i esclava: una ment que pensa en les
categories d’amos i servents, a priori preparada a ocupar qualsevol de les dues
posicions. Amb una ganyota esgarrifosa, mig plor mig somriure, patim de la pròpia
bogeria. Ai las!, té sentit esculpir-nos, desitjosos de convertir-nos en
vells draps.
(Publicat al BONDIA el 13 de febrer del 2013)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada